Bibeln, acording to Väckarklockan

Bibeln är faktiskt en ganska bra bok. Definitivt underskattad i rent skönlitterär bemärkelse. Speciellt gamla testamentet är smaskigare än den såpigaste av såpor: incest, otrohet, slavhandel, lögner och mygel? It's all in there. Det finns dock ett stort problem med bibeln; varje liten berättelse åtföljs av en otroligt nogrann redogörelse för huvudpersonens släkttavla. Som om detaljer om Noas gammelgammelgammelfasters kusins lillebrors fästman skulle addera mer krydda till den redan ganska dramatiska berättelsen om Syndafloden. Konstigt egentligen; författarna förväntar sig gladeligen att läsaren ska köpa redögörelser av allsköns mirakler och andra gudomligheter, men tvivlar tydligen på trovärdigheten hos sina mänskliga karaktärer så mycket att de haft ett behov att legitimera dem genom släktforsking som skulle göra min farmor grön av avund. Författare är allt ett roligt släkte, för att avsluta denna kloka bibelstudie.

Jag har vad jag misstänker är en ganska nyutbildad samhällslärare, men tidsenligt progressiva tankar om hur utbildningen ska gå till. Därför har jag fått i uppgift att designa mitt drömsamhälle. Jag funderar på att vägra med ursäkten att jag är för cynsik. Jag funderar även på att skriva en mycket ingående redögörelse över de krig jag skulla föra. Eller möjligtvispå att, men ett skadeglatt leende, lämna in en 45 sidor lång uppsats i ämnet. Mest funderar jag dock över hur mitt drömsamhälle faktist skulle se ut.

8 lagar i Thze former democratic republic of White Elephant
Bilar och bussar är förbjudna, istället har vi spårvagnar.
För att respektera alla religioner så har vi en åttadagars-vecka med rullande helger. (V 1 Tors+Fre, V 2 Fre+Lör osv.)
Varje dag kl.12.00 spelar Cirqus Alfons nationalsången (Känn ingen sorg för mig göteborg)
Vita elefanter har ersatt guldstjärnor, hedersmedlajer och andra utmärkelser. Helst riktiga elefanter
Alla företag måste betala minst 2,5% av sina inkomster till kulturen
Band på turné får inte besöka landets tre största städer, istället orter som Finnspång eller Kalix.
Högtider som Bär fjäder-dagen och Pussafton har ersatt alla religiösa helger.
Landet, och speciellt kulturutbudet, skall styras av den allvetande minipoporkestern White Elephant, grevinnor av allt.

Det var bara ett utkast, man jag tror att jag närmar mig något. Funderar på att lagstifta mot rätten att ha svarta kläder samt spela innebandy, men det känns en gnutta inskränkt. Sport-skatt kanske?

Så sammanfattningsvis: Läs bibeln, skapa ditt eget land och ditt liv kommer att vara fullstädnigt!


Outfit: Ett balklänningsutkast
Chai Latte: Jag jobbar upp modet








Kommentarer
Postat av: Fader J

Jag håller med om att det borde vara förbjuidet att spela innebany i svarta kläder. Dom borde bara få ha rosa.

2009-01-22 @ 11:21:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0